Många Facebook-sidor har fått tillgång till en funktion som gör det möjligt att skriva uppdateringar i olika språkversioner. Mottagaren ser uppdateringen i den språkversion han eller hon använder Facebook på.
Funktionen måste aktiveras under Facebooks Språk-inställningar. Aktivera möjligheten att publicera olika språkversioner av uppdateringar under Flerspråkiga inlägg.
Vi rekommenderar att skräddarsy ditt företags marknadsföringsbudskap till olika språk även på Facebook. När en användare möter ditt budskap på sitt eget modersmål har det ett större obsvärde än en uppdatering på ett främmande språk.
Ifall du har något viktigt att säga lönar det sig alltid att rikta budskapet även till mottagare som talar andra språk än ditt eget. Till och med småsaker är värda att berätta – vad är det som gör just ert företag unikt?
I alla fall marknadsföringstexter kräver utöver translation – dvs. översättning – även transcreation, vilket innebär att texten lokaliseras och anpassas till mottagarens kulturmiljö. Våra medlemsföretag hjälpa dig gärna testa lokaliserade språkversioner av uppdateringar på Facebook!