Finlands språktjänstföretag (SKY rf) sparkade igång sitt verksamhetsår 2020 med en afterwork tisdagen 4 februari. Runt tjugo personer från våra medlemsföretag samlades på Scandic Simonkenttä i Helsingfors för att få höra branschprofilen Renato Beninattos insikter kring försäljning och dess betydelse för språktjänstföretag.
Men först några ord om mig själv: jag tog över som styrelseordförande i november efter Katja Virtanen – tack än en gång, Katja, för ditt långa och framgångsrika ordförandeskap. Min åsikt är att vi ska fortsätta framåt på samma väg som under de senaste åren: att öka kännedomen om SKY och vår synlighet, arrangera intressanta evenemang som matchar medlemsföretagens behov och verka för bättre upphandlingsförfaranden för språktjänster inom den offentliga sektorn.
Utgångspunkten för Renato Beninattos presentation var ett kallt faktum som gäller alla företag: om du inte säljer händer det något hemskt – inget alls. Renato gick genom sin bakgrund som ung översättare med egen byrå. Han trodde själv att försäljning var en onödig funktion eftersom verksamheten i vår bransch i slutändan bygger på personliga kontakter, och det är så de nya jobben också kommer in i sinom tid. Efter en fusion med ett större företag anställde företaget sina första säljare – resultatet blev att försäljningen tredubblades på kort tid. Renato blev övertygad om försäljningens betydelse, och vi fick att höra några axplock av hans samlade erfarenheter och kunskaper inom ämnet.
Någon i publiken frågade vad det största problemet med försäljning är för ett språktjänstföretag. Enligt Renato är vårt största fel att vi fokuserar på oss själva: kunderna är inte särskilt intresserade av språktjänster i sig, utan av hur de kan gynna deras verksamhet. En bra säljare är först och främst lyhörd för kundens behov, i stället för att dra sin egen pitch vid första bästa tillfälle.
Jag önskar alla språktjänstföretag en god fortsättning på året och välkomnar er med i SKYs verksamhet.
Tillsammans är vi starkare!
Turkka Kulmala
Styrelseordförande