I ett meddelande av den 13 mars uppmärksammade Finlands översättar- och tolkförbund, SKTL, underleverantörernas ställning när översättningstjänster konkurrensutsätts. Finlands språktjänstföretag, SKY, anser att diskussionen om tillvägagångssätten i branschen är välkommen och förhåller sig positivt till värdekedjans alla parters strävanden att utveckla den egna verksamheten och hela värdekedjans funktion. Vissa formuleringar i meddelandet ger emellertid anledning till några kommentarer.
I meddelandet använder man benämningen förmedlingsbyrå om språktjänstföretag, vilket inte helt motsvarar SKYs uppfattning om medlemsföretagens verksamhet. Vi ser inte språktjänstföretag som passiva mellanhänder utan som en helt nödvändig del av värdekedjan av språktjänster. Det mervärde som språktjänstföretagen genererar är framför allt en samordning av den konkreta produktionen av tjänster till en meningsfull helhet, vilket ger kunden en samlad kommunikationskanal och skapar förutsättningar för en effektiv kvalitetsledning. Denna roll inom samordning och kvalitetsledning är betydelsefull redan av den anledningen att det för en enskild frilansöversättare eller ett mycket litet företag vanligen i praktiken är omöjligt att delta i omfattande konkurrensutsättning endast i eget namn. Detta innebär naturligtvis inte att SKY inte erkänner underleverantörernas viktiga betydelse som en del av branschens värdekedja.
För det andra kan SKTL:s meddelande förstås så att underleverantörers namn samlas in på förteckningar av bulvankaraktär för offerter, men att själva arbetet skaffas på annat håll, eventuellt på sämre villkor. Om detta avsågs, känner SKY inte igen de egna medlemsföretagens verksamhet i denna beskrivning. Naturligtvis bedrivs företagsverksamhet med flera olika utgångspunkter, även inom språktjänstbranschen. SKY anser dock att det är olyckligt om företag som eventuellt gjort sig skyldiga till oetiska tillvägagångssätt svärtar ner hela branschens anseende. Vår egen uppfattning är att språktjänstföretagens verksamhet i regel tål även kritisk granskning. En kvalitetsmedveten verksamhet som är meningsfull och rättvis för alla parter är i vilket fall som helst den riktning som SKY strävar att föra branschen i.
Det är klart att yrkesutövare i språktjänstbranschen bevakar sina intressen. Detta har SKY naturligtvis inget att anmärka på. I tuff konkurrens är det inte alltid lätt att nå meningsfulla villkor för alla parter, men det är säkert möjligt om varje part i värdekedjan sköter sin andel bra och också tar hänsyn till de andra parternas behov.
Turkka Kulmala
Ordförande
Finlands språktjänstföretag rf