Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto kiinnitti 13.3. julkaisemassaan tiedotteessa huomiota alihankkijoiden asemaan käännöspalveluiden kilpailutuksissa. Suomen kielipalveluyritykset, SKY pitää keskustelua alan toimintatavoista tervetulleena ja suhtautuu myönteisesti kaikkien arvoketjun osapuolten pyrkimyksiin kehittää omaa toimintaansa ja koko arvoketjun toimivuutta. Jotkin tiedotteen muotoilut kuitenkin antavat aihetta kommentointiin.
Tiedotteessa käytetään kielipalveluyrityksistä nimitystä välitystoimisto, mikä ei täysin vastaa SKYn näkemystä jäsenyritystemme toiminnasta. Emme näe kielipalveluyrityksiä passiivisina välikäsinä vaan ehdottoman tarpeellisena osana kielipalveluiden arvoketjua. Kielipalveluyritysten tuottama lisäarvo on ennen kaikkea palveluiden konkreettisen tuottamisen koordinointia mielekkääksi kokonaisuudeksi, mikä antaa asiakkaalle keskitetyn yhteydenpitokanavan ja luo edellytykset tehokkaalle laadunhallinnalle. Tällä koordinointi- ja laadunhallintaroolilla on oma merkittävä painoarvonsa jo senkin vuoksi, että yksittäisen freelancer-kääntäjän tai aivan pienen yrityksen on käytännössä yleensä mahdotonta osallistua laajoihin kilpailutuksiin pelkästään omissa nimissään. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että SKY ei tunnustaisi alihankkijoiden tärkeää merkitystä osana alan arvoketjua.
Toiseksi SKTL:n tiedote on ymmärrettävissä niin, että alihankkijoiden nimiä kerättäisiin tarjouksiin bulvaaninomaisiksi luetteloiksi, mutta itse työ hankittaisiin muualta, mahdollisesti heikommin ehdoin. Jos tätä tarkoitettiin, SKY ei tunnista siitä omien jäsenyritystensä toimintaa. Luonnollisesti yritystoimintaa harjoitetaan monenlaisista lähtökohdista, myös kielipalvelualalla. SKY kuitenkin pitää onnettomana, jos epäeettisiin toimintatapoihin mahdollisesti syyllistyneet yritykset tahraavat koko toimialan mainetta. Oma käsityksemme on, että kielipalveluyritysten toiminta pääsääntöisesti kestää kriittistäkin tarkastelua. Laatutietoinen, kaikille osapuolille mielekäs ja reilu toiminta on joka tapauksessa ehdottomasti se suunta, johon SKY itse pyrkii alaa viemään.
On selvää, että kielipalvelualan ammatinharjoittajat valvovat etujaan. Tähän SKYlla ei tietenkään ole mitään huomauttamista. Tiukassa kilpailussa kaikille osapuolille mielekkäisiin ehtoihin pääseminen ei aina ole helppoa, mutta mahdollista se varmasti on, kun jokainen arvoketjun osapuoli hoitaa hyvin oman osuutensa ja ottaa huomioon myös muiden osapuolten tarpeet.
Turkka Kulmala
Puheenjohtaja
Suomen kielipalveluyritykset ry