Suomen Kielipalveluyritykset ry (SKY) avasi julkisen toimintansa järjestämällä 7.2. kaikille alan toimijoille tarkoitetun business lunch -tyyppisen verkostoitumistilaisuuden. Alkuvuosi on perinteisesti monelle alan yritykselle kiireistä aikaa, joten läpi tuulen ja tuiskun Clarion Hotel Helsinkiin taivaltanutta parikymmenpäistä osanottajajoukkoa voi pitää hyvänä saavutuksena.
Alkajaisiksi nautitun maittavan lounaan jälkeen SKYn puheenjohtaja Katja Virtanen avasi varsinaisen ohjelman esittelemällä lyhyesti uusimuotoisen yhdistyksen toiminnan lähtökohtia ja starttivuoden tavoitteita.
Suomen käännöstoimistojen liittona (SKTOL) vuonna 1983 perustettu järjestö pyrkii nyt kasvamaan kaikkien kielipalvelualan yritysten edustajaksi ja puolestapuhujaksi. Mukaan joukkovoimaa lisäämään, alan näkyvyyttä parantamaan ja uusimpia tuulia haistelemaan toivotaan tähänastisen jäsenistöpohjan eli käännöstoimistojen lisäksi kaikki muutkin kielipalveluiden tarjoajat, esimerkiksi tulkkausyritykset, kielikoulut ja kieliteknologiayritykset.
Alkaneena vuonna SKY panostaa ennen muuta jäsenistön kasvattamiseen, toiminnan vakiinnuttamiseen, kaavaillun markkinatutkimuksen toteuttamiseen sekä erilaisiin tapahtumiin. Lisäksi vaikuttaminen alan sidosryhmiin päin sekä kansainvälinen toiminta, toistaiseksi lähinnä ”käännöstoimistojen EU:n” EUATC:n kautta, ovat jatkuvia toimintamuotoja.
Päivän asiantuntijavieras oli alalla varsin tunnettu yritys- ja järjestöjohtaja ja konsultti Anne-Marie Colliander Lind Ruotsista. Hänen esityksensä otsikkona oli Trends & Opportunities in the Language Industry.
Menossa on isoja muutoksia, Anne-Marien sanoin ”macro change moment”. Toisaalta digitaalinen murros etenee kielialalla epätasaisesti.
Käännösteknologian puolella konekääntämisessä nähtäneen sama kuin perinteisessä käännösteknologiassa parinkymmentä vuotta sitten: varhaiset omaksujat korjaavat isoimmat hyödyt ja hitaammat reagoivat vasta asiakkaidensa vaatimuksiin, jolloin toimintaehdot eivät ole enää tarjoajan käsissä. Vielä konekääntämistä tärkeämmäksi käännösteknologian trendiksi Anne-Marie näkee kuitenkin käännösprosessien automatisoinnin.
Teknologiset ratkaisut riippuvat paljolti asiakkaan toivomuksista, eivätkä kaikki ole yhtä innokkaita tarttumaan uusiin työkaluihin. Jos asiakas näkee omista lähtökohdistaan hyväksi pitää kiinni vanhemmasta teknologiasta, siihen on kielipalveluiden tarjoajan sopeutuminen.
Kielialan toimintaympäristön kehityksessä Anne-Marie tunnistaa osin vastakkaisia trendejä. Yhtäältä perinteisen laatuajattelun painoarvo on hänen mukaansa vähenemässä, ratkaisevampaa ovat nopeat ja täsmälliset toimitusajat. Kun alalle tulee mm. sukupolvenvaihdosten myötä uutta pääomaa ja ammattijohtajia, painopisteeksi nousee entistä vahvemmin itse kielipalveluiden laadun ja ammattimaisuuden ohella myös liiketoiminnallinen tehokkuus ja kannattavuus. EBITDA on saatava kuntoon – mitä se sitten kenellekin tarkoittaa.
Toisaalta: vaikka ostokriteerit ja päätöksenteko rationalisoituvat, on kieliala siitä huolimatta edelleen vahvasti ”people business”. Asiantuntijapalvelut tuottaa ihminen, ja ihminen niitä toiselle ihmiselle myy. Vahva osa kielialoja ovat myös freelancer-toimijuus ja erilaiset co-working- ja kapasiteetinjakojärjestelyt.
Jatkuva ja nopea muutos korostaa työhyvinvoinnin merkitystä: ”work smarter, not harder”. Jos haluaa talliinsa parhaat osaajat, on heille pystyttävä järjestämään myös mielekkäät työolosuhteet. Semminkin kun kieliala ei ole työnantajana seksikkäimmästä päästä – joskin tämä näkemys herätti myös soraääniä ja vilkasta keskustelua. Joka tapauksessa tarvitaan ihmisläheistä asennetta niin kollegoiden kuin asiakkaiden suuntaan.
Osin varmasti epävarmuutta herättävistä kehitysnäkymistä huolimatta Anne-Marie Colliander näkee kielipalveluiden tulevaisuuden valoisana. Mitä voimallisemmin globalisaatio etenee, sitä tärkeämmäksi toisaalta tulevat paikalliset kielet. Kielipalveluiden tarjoajien on vastattava asiakkaiden tarpeisiin ja pysyttävä muutosten mukana. ”We need to stand tall and be proud of our industry!”
Anne-Marien esitys herätti vilkasta keskustelua ja myönteistä vastakaikua. Todettiin, että SKY voisi vastata alan yrittäjien haasteisiin mielekkäästi esimerkiksi tarjoamalla yritystalouden ja liikkeenhoidon teemoihin liittyvää koulutusta. Kick-off-tilaisuus itsessään oli positiivinen lähtölaukaus uusimuotoisen järjestön toiminnalle.