SKY potkaisi liikkeelle toimintavuotensa 2020 after work -tilaisuudella tiistaina 4. helmikuuta Scandic Simonkentän kokoustiloissa. Narinkkatorin laidalle kokoontui parikymmentä jäsenten edustajaa kuuntelemaan, mitä alan konkarilla Renato Beninattolla on sanottavaa myynnin merkityksestä kielipalveluyrityksille.
Alkuun muutama sana omasta puolestani: otin marraskuussa vastaan puheenjohtajuuden Katja Virtaselta – vielä kerran kiitos, Katja, pitkästä ja tuloksekkaasta puheenjohtajakaudesta. Tarkoitus on jatkaa sujuvasti parin viime vuoden suuntaviivojen mukaisesti: lisätä SKYn tunnettuutta, järjestää mielekkäitä, jäsenyritysten tarpeita palvelevia tapahtumia ja pyrkiä vaikuttamaan siihen, että alan julkiset hankinnat kilpailutettaisiin järkevästi.
Renato Beninatton esityksen lähtökohtana oli kaiken yritystoiminnan tyly perusasia: jos et myy, tapahtuu kauheita – nimittäin ei mitään. Renaton kertasi oman uransa alkutaivalta kääntäjänä ja käännöstoimistoyrittäjänä. Hän oli itse ollut sitä mieltä, että myynti erillisenä toimintona on turha, koska bisnes kuitenkin perustuu henkilösuhteille ja uudet työt tulevat sitä kautta, kun ovat tullakseen. Yrityskaupan myötä taloon myöhemmin palkattiin ensimmäiset myyjät – ja liikevaihto kolminkertaistui lyhyehkössä ajassa. Tämä vakuutti Renaton myynnin merkityksestä, ja saimme kuulla valittuja paloja vuosikymmenten kokemuksen kerryttämästä myyntiymmärryksestä.
Esiin nousi kysymys kielipalvelualan yritysten pahimmista puutteista myynnin saralla. Renaton näkemyksen mukaan helmasyntimme on omaan napaan tuijottaminen: eivät asiakkaat ole kiinnostuneita niinkään kielipalveluista sinänsä, vaan siitä mitä lisäarvoa ne tuovat heidän toimintaansa. Hyvä myyjä osaa ennen kaikkea kuunnella asiakkaan tarpeita, eikä pelkästään tykitä omaa myyntipuhettaan.
Hyvää vuoden jatkoa kaikille kielipalveluyrityksille ja tervetuloa mukaan SKYn toimintaan: Liity tästä.
Yhdessä olemme enemmän!
Turkka Kulmala
Puheenjohtaja