Järjestimme helmikuussa Clarion Hotel Helsingissä jo toisen kick-off-tilaisuuden jäsenillemme. Saimme kuulla kielialan rohkealta visiönääriltä, Robert Etchesiltä kielipalveluiden tulevaisuudesta ja vinkkejä, joiden avulla kielipalveluyritykset voivat valmistautua tulevaisuuden toimialamurrokseen. Tapahtuma oli loppuun varattu, ja haluamme kiittää kaikkia jäseniämme mielenkiinnosta tapahtumaa kohtaan.
Viime vuonna olimme ehdolla vuoden toimialajärjestöksi ja toisen toimintavuoden käynnistyttyä tavoitteenamme on tarjota lisäarvoa jäsenyydelle. Tarjoamme nyt yhden Early Bird -lipun jäsenillemme 25. – 26. huhtikuuta Tallinnassa järjestettävään T-Update-konferenssiin. Nyt jos koskaan kannattaa siis liittyä jäseneksi!
Ilmoittaudu EUATC-konferessiin tästä!
Puhujavieraamme Robert Etches on vaikuttanut kielipalvelualalla jo 30 vuotta ja hänet tunnetaan erityisesti urastaan tanskalaisen TextMindedin (2012-2017) innovaatiojohtajana. Nykyisin Robert Etches johtaa lohkoketjuteknologiaan perustuvaa Exfluencya.
Kieliala on murroksessa, johon vaikuttavat poliittiset, ympäristölliset ja teknologiset muutokset. Robert mainitseekin, että tämä on mielenkiintoisin aika, mitä kielialla on ollut. Muutos tulee olemaan suurempi kuin viimeisen 250 vuoden aikana, mainitsee Robert. Digitalisaatio kaksinkertaistaa kielipalveluiden markkinat.
Kuinka muutokseen voi varautua?
Tärkeimpänä onnistumistekijänä muutoksessa on ajattelutapa, eli ”The mindset”. Robert jakaa kolme tärkeintä taitoa, joiden avulla onnistut muutostilanteessa: uteliaisuus, luovuus ja muutos. Muutos edellyttää poistumista omalta mukavuusalueelta, ja tarkastelua kuinka voi muuttaa omaa yritystoimintaa uuteen suuntaan.
Miten voit hyödyntää uusia teknologiaratkaisuja?
- Valitse sinulle sopivin ratkaisu ja keskity siihen. Kun tarjolla on loputtomasti uusia ja erilaisia ratkaisuja, voi olla jopa vaarallista kokeilla kaikkea.
- Kiinnitä huomiota datan laatuun. Huono data on suuri riski.
Kielipalveluyrityksien tulee tarjota palvelun sijaan ratkaisua asiakkaan ongelmaan. Tarjoat asiakkaille ratkaisun kieliongelmaan, ja toimit samalla tasolla asiakkaan kanssa. Muutoksen keskellä on tärkeää varmistaa, että yrityksessä työskentelevien henkilöiden mielikuva yrityksestä vastaa yrityksen tavoittelemaa kuvaa.
Minkä version tulevaisuudesta valitsetkaan, voit hyödyntää Robert Etchesin seuraavaa kuutta neuvoa:
- Myy ratkaisuja sanojen sijasta.
- Tee yhteistyötä muiden alan tekijöiden ja yhteisöjen kanssa, koska yhdessä olette vahvempia
- Palkkaa yritykseesi uteliaita ja luovia ihmisiä
- Haasta johtoa muutokseen
- Valmistaudu muutokseen
- Pidä silmällä mahdollisia fuusioita ja yrityskauppoja
Robertin johtama Exfleuncy on kehittämässä täysin uudenlaista blockchain- eli lohkoketjutekniikalla toimivaa järjestelmää monikieliselle viestinnälle. Lue lisää täältä: www.exfluency.com. Me SKYssa seuraamme mielenkiinnolla, kuinka kielipalveluyritykset muuttuvat tulevaisuuden aikana. Tarjoamme jäsenillemme tukea muutokseen esittelemällä uusia ideoita ja näkökulmia.